Blijf bewegen

Blijf bewegen

Koppel dat fietst in de natuur

GOEDE GEZONDHEID BEGINT AAN DE BINNENKANT

#FITOPJOUWMANIER

Voldoende bewegen is gezond. Je verbeter je conditie, voelt je steeds een beetje fitter, je slaapt beter en staat gemakkelijker op. Je kunt er ook beter door ontspannen. Ook blijft je hart gezond, krijg je sterkere spieren en botten en een mooiere huid. Tot slot kan je op gewicht blijven of afvallen door voldoende te bewegen. Je voelt je er vaak zelfverzekerder door. Daar doen we het voor, toch?

Door voldoende te bewegen ervaar je vaak ook minder stress. Je gaat hierdoor depressies en geestelijke klachten tegen en kan de ontwikkeling van dementie vertragen. Ook wordt het risico op ernstige aandoeningen verkleind, zoals hart- en vaatziekten, beroertes, overgewicht en botontkalking.

Tips

  • LOOP NIET METEEN TE HARD VAN STAPEL.
  • KIES VOOR BEWEGING DIE BIJ JOU PAST.
  • PROBEER JE BEWEGING AF TE WISSELEN; PAK VAKER DE FIETS OF TRAP, LOOP TIJDENS HET BELLEN EN MAAK EEN LUNCHWANDELING.
  • KIES MINSTENS ÉÉN VAST MOMENT PER DAG WAAROP JIJ WILT BEWEGEN.
  • ZOEK EEN BEWEEGMAATJE.
  • APPS ZOALS OMMETJE HELPEN JE GEMOTIVEERD TE BLIJVEN: START MET VRIENDEN EN FAMILIE EEN WANDELCOMPETITIE EN ONTVANG NA ELKE WANDELING EEN NIEUW HERSENWEETJE.
  • DOE EENS MEE MET HET TELEVISIEPROGRAMMA VAN OMROEP MAX NEDERLAND IN BEWEGING OP NPO 1 OM 09:15 UUR.

WANNEER BEWEEG IK GENOEG?

De Nederlandse Gezondheidsraad heeft onderzoek gedaan naar hoeveel beweging kinderen en jongeren, volwassen en ouderen moeten hebben om gezond te blijven. In het onderstaande filmpje kom je hier meer over te weten:

BEWEEGMOGELIJKHEDEN IN GELDROP-MIERLO

Er zijn in Geldrop-Mierlo volop mogelijkheden om er lekker op uit te gaan. Je kunt dit natuurlijk heel intensief doen, maar ook rustig door wandelend en fietsend te genieten van de mooie omgeving. Je kunt alleen of samen met anderen bewegen of sporten bij jou in de wijk. Of je kunt je aansluiten bij een van de vele verenigingen in Geldrop-Mierlo waar kunt bewegen, sporten of op een andere manier samen actief bezig kunt zijn. Ontdek door hieronder door te klikken welke opties bij jouw passen:

MEER OVER FIT EROP UIT
MEER OVER FIT IN JE WIJK
MEER OVER SAMEN ACTIEF BEZIG ZIJN

BEWEGEN MET EEN ZIEKTE OF EEN BEPERKING

  • Heb je een chronische ziekte? Bijvoorbeeld diabetes of reuma? Op Sportzorg vind je sportadvies en oefeningen die passen bij wat je wél kunt!
  • Op Uniek Sporten vind je tips en voorbeelden over bewegen en sporten voor mensen met een beperking.
  • Twijfel je of je met jouw ziekte, beperking of medicijnen kunt bewegen? Vraag het dan aan je huisarts. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

BEWEGEN EN GOEDE VOEDING

Als lukt om vaker, langer of intensief te bewegen gaat je gezondheid er al helemaal op vooruit! Goede voeding kan je helpen om meer te halen jouw beweegmomenten. Enkele tips:

  • Gelletjes, supplementen en (eiwit)poeders zijn niet nodig, omdat je deze voedingsstoffen uit normaal eten kunt halen.
  • Eet tot 2 tot 3 uur voor je gaat bewegen of sporten een goede maaltijd en drink een halve liter water voor je energie en vocht. 
  • Als je gezond eet, dan zijn extra eiwitten niet nodig. 
  • Zorg voor genoeg calorieën en koolhydraten om lang en intensief bewegen beter vol te houden.
  • Voor voldoende calorieën en koolhydraten kan je zorgen door te eten volgens de schijf van vijf.
MEER OVER DE SCHIJF VAN VIJF